Thursday, March 17, 2011

Big Bang-Lies

Ketika benar benar mahu jatuh dan terduduk,
ketika seakan lelah dengan dunia,
aku memandang kembali kepada orang di sebelah,

"Dunia seakan sedang berjalan ke belakang",

kembali bungkam,

"Saya cuba belajar positif kerana saya fikir itu yang terbaik",

Setiap satu makhluk sedang berhadapan caturan hidup yang getir,
lebih perit dari apa yang di sangka.

Perlahan-lahan kembali berdiri,
walau jalannya tak pasti,
masa tetap berjalan,
dunia tetap berputar,
berjalan dan berlari dengan yakin, [Amin].
Tuhan, tolong sang hati.

[Ini bukan lirik lagu Lies-Big Bang, saja saja je...]

Bertemu baru vs. bertemu lama

Mungkin berdiri di pertengahan,
Pandang ke belakang,
hitam dan perit,
masam dan hujan.
oh..kaki kaku beku jika ingin undur.

Pandang ke depan,
senyum sang pelangi,
indahnya akan kekal?
kalau petir di depan bagaimana?

Bungkam di situ.
mahu melangkah ke depan,
tapi gelap di belakang seakan membayang,

Tuhan, tolong sang hati.
----------------------

Urgh...mari sambung baca Diary of Wimpy Kid [Rodrick Rules]

Monday, February 14, 2011

Siren Itu Berbunyi

Ok, hari ni mungkin ramai bercerita pasal Valentine's Day. Maaf, untuk hari ini aku tiada apa apa input dan pengalaman untuk isu itu, malah aku terlupa bahawa 14 Februari di kaitkan dengan Valentine's Day. Nak input menarik tetang isu itu? Boleh refer ini.

Untuk 14 Februari 2011, ini cerita tentang Aku dan Siren.

Alkisahnya, pada suatu petang yang terang dengan cahaya matahari yang memancar gagah, dalam perjalanan pulang dari mencari rezeki, aku berhenti dengan sang kancil di tanda merah. Aku tambat elok elok sang kancil betul betul di tepi kalau kalau mana mana sang gajah nak lalu senang sikit nak lalu kan?

Sambil tunggu tanda merah bertukar kepada hijau tidak semenena mena terdengar bunyi siren yang amat dekat. Setelah di amati bunyi siren apakah itu, yang pasti bukan siren dari kenderaan palang merah, tapi nak menyedapkan hati juga aku pandang ke kanan, tiada tanda tanda kenderaan bersiren yang akan muncul. Aku pandang ke kiri, tiadalah juga kenderaan bersiren yang muncul namun siren masih lagi berkumandang. Ok chill..chill..tak ada apa apa..mungkin alarm dari kedai yang kena rompak.

Sesaat kemudian, kenderaan di belakang aku pula membunyikan hon, aku memandang semula ketempat tanda merah masih belum bertukar warna, maka aku pandang semula pakcik di belakang dengan memandang cermin sisi kancil sambil berkerut, pakcik tersebut masih membunyikan hon sambil tangannya menyuruh aku ke kanan ataupun turun dari kereta.

Ok, masa ni aku dah cuak dan tak sedap duduk, di sebabkan keadaan jalan yang berbukit, aku menyangka mungkin kereta aku terundur kebelakang semasa aku asyik bermain dengan pedal minyak, tapi tak ada la pula tanda tanda pelanggaran. Demi nak menyedapkan hati aku bergerak kedepan sedikit. Kalau nak suruh aku ke kanan lagi memang tak patut..tak kan nak suruh aku berhenti atas pembahagi jalan pula kan? Tapi pakcik tersebut masih lagi membunyikan hon, maka aku pula menambah kerutan di dahi dengan harapan pakcik tu faham bahawa aku tak faham apa yang pakcik tu nak. Korang faham tak ni?

Aku pandang ke kiri semula, aku tengok pemandu sebelah rilek rilek je, pandang depan, belum tukar warna hijau lagi, pandang cermin sisi, pakcik belakang masih keluarkan bunyi hon dan melambai lambai tangan. Saat ni aku doa cepatla bertukar ke warna hijau sambil siap siap masuk gear 2. 5 saat kemudian akhirnya tanda merah bertukar kepada hijau, aku terus pecut. Ya...aku pecut..memang sejurus aku tekan minyak, aku dah nampak dah....aku nampak dah mana datang bunyi siren tu...bunyi siren tu datang dari belakang kenderaan pakcik yang lambai lambai tadi...aku nampak dah lampu biru merah bernyala nyala...ya...aku nampak dah kereta biru putih itu dengan cermin pandang belakang...
-------------------------------------------------------
Sumpah pakcik polis! Saya tak nampak!

Monday, January 31, 2011

Everything will be fine.

Semalam dapat berhubung dengan Anas, Hura dan Abang Jie di Cairo, dapat rasakan nada suara mereka tenang and just fine, plus Abang Jie can joke around with me (maybe he don't want we all here worried too much). Menghubungkan Ummy yang tengah risau di Putrajaya tapi tak dapat nak call Anas di Cairo, jadi aku la yang call guna telefon talian tetap di rumah (Masai). Memegang mobile phone di tangan kiri dan telefon rumah di tangan kanan dengan loudspeaker and let the two phones talked each other.

Tiba tiba hari ni keadaan macam makin teruk. Aku tak tahu samada perkhabaran dari orang luar yang buat berita yang di sampaikan lagi teruk atau keadaan di sana memang makin tegang dan sudah bertukar ke amaran merah. Tapi pesan dari kawan kawan juga, think positive and stay calm. Sehingga sekarang masih menunggu berita terbaru dan ummy keep update perkembangan terbaru dengan Yayasan Terengganu.

Rasanya keadaan di sana masih terkawal. InsyaAllah.

Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita

Ibu risau empat anak di Mesir
(ngueh..ngueh..ngueh..ibuku yang risau)

Wednesday, January 5, 2011

Zaman Kanak-Kanak Kami.

Hari ni aku terasa rajin nak bersembang tentang hal hal zaman kanak kanak dengan seorang member di ofis.

Antaranya kami bercerita tentang ketakutan untuk ke bilik air menjelang waktu malam semasa di kampung (sebab tandas ada di luar rumah), kesukaran membuang air besar (yang ni aku malas nak cerita, bila ingat balik memang boleh bawa ke nangis, kepada adik beradik aku yang mengalami nasib yang sama, korang boleh jadi kan hal ni bed time story untuk anak anak) dan tragedi mandi di perigi apabila kemahiran menimba air tak cukup mendalam.

Ya...bila aku fikir balik perbualan kami, kami mengalami nasib yang sama..pernah mengalami zaman kesusahan ketika mahu mandi dan hal hal berkaitan bilik air ketika waktu kecil...ya...tak lah sesukar mana kan...aku nak bagitahu je ni...member se'ofis' aku tu lebih tua 10 tahun dari aku, tapi aku masih sempat merasai zaman kanak-kanak yang sama dengan dia..entah kenapa aku rasa pelik..sepatutnya tak pelikkan? Haish..

-------------------------------------------------------
Oh ya, aku baru teringat, kalau ada siapa-siapa yang mengatakan Anas adalah seorang yang kacak, bila mereka tahu apa yang Anas sudah buat masa zaman tak matangnya, persepsi mereka tentu berubah serta merta, ataupun mereka akan berkata: "Ok, itu tak comel lansung", ataupun begini "Kau faham tak maksud kacak?! itu tak kacak lansung!".

Sunday, December 26, 2010

Hello Ladies!


"When you want to further your studies?"

"After my brother getting better"

Her friend asked again, "Why do you act like a son?"

She just stand still.

When world need a woman 'act' like a man for survival,

when a woman should have a skill like most men have for survival,

when life requires her to act out their own expectations,

but world keep shouting on her.

Eotteohgehaeyahabnikka? and what should her do?

Sungkyunwan Scandal

Sunday, December 12, 2010

How many square meters?

I think..
I didn't have a place to be myself
..
I didn't know where I could open up and be myself
..
I didn't know anyone to whom I could show my weaknesses..
I didn't have place to be honest in
..
I would like to be such a place for us to be able to talk about our most secret thoughts and receive some courage.

Like soulmates...good friends...best friends..

Someone when I look at..I feel better..
HTS123 Episode 7

Tuesday, December 7, 2010

Hard Time


Do you ever have time when,

even tough you're so sad, you don't cry,
and just play around and laugh with your friends

and pretend nothing's wrong.

And we said...
"I laugh like it's no big deal. I feel better when I pretend to be okay.."
or..
"Well, there's a lot going on. But I want to say that I'm okay..
"
or..
"It comes with living. But, I'm okay.."
or..
anything else..?
HTS123 Episode 3

Sunday, December 5, 2010

Jujur dan Takut.


The reason we couldn't be honest,

wasn't that we were being devious,
it was because we were weak and scared.



私たちは正直できなかった理由、
私たちは遠回りされていたされていないこと
私たちは弱く、おびえたていたので、それがされました。

Sunao ni Narenakute

Thursday, December 2, 2010

Jauh


Termangu-mangu sendiri, setelah umur mencecah 23 tahun, hanya beberapa hukum Tuhan yang aku benar benar faham dari hati (itupun kalau betul apa yang aku faham). Adalah dalam 0.000001%, 23 vs 0.000001? sah sah memang kena cop loser. Tapi itulah..kerana faktor menganut Islam kerana keturunan kah? kerana ikut ikutan kah? Tapi bila fikir fikir balik, kenapa tak mahu diri sendiri berubaha kalau dah sedar? Memang, nak berubah itu bukan kerja senang, Kiranya macam ni la, bangunan yang kita bina bertingkat tingkat selama bertahun tahun yang kita rasa cantik tapi rupanya mendatangkan keburukan kepada orang awam, kemudian bangunan tersebut perlu di runtuhkan kerana bahan asas sendiri sudah tidak mematuhi kualiti yang di tetapkan. Lantas ianya harus di bina balik, memang pakar pakar hal hal binaan pun kata jenis bangunan tak boleh nak modified. Kena runtuh dan bina semula dari asas. Peh! memang bukan kerja senang! payah! Kemudian satu peringatan dari Tuhan menerpa mengenai orang orang yang sabar:

Firman Allah Swt.

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan ketakutan, kelaparan, kekurangan dalam harta, jiwa dan buah-buahan. Maka berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un', mereka itulah yang mendapat keberkatan sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk" (Al-Baqarah: 155-157)

Ya..nak berubah buka senang but its worth. Sabar dan usaha. Nak memahami setiap hikmah di sebalik ujian itu bukan setakat sehari dua, tetapi ada yang memakan masa bertahun tahun untuk sedar. Kemudian bila sedar, kita baru bertatih tatih untuk berubah. Bertatih membina bangunan balik...tapi sampai bila? Mungkin dah mati pun bangunan tu tak dapat nak siap. Kemudian aku terfikir satu ayat dari novel Versus : "Allah memandang pada usaha bukan natijah" Ya...mungkin itu jawapannya..tidak mengapa terlambat dari kita tak cuba lansung untuk berubah. Bak kata pepatah Inggeris : "Better late than never"

---------------------------------
Masa tulis entri ni baru aku faham ayat dari novel Versus tu, sampai berhenti baca sekejap sebab nak bagi faham ayat tu. Ok, sebenarnya belum habis baca pun lagi.
-Closing November 2010-