Friday, June 4, 2010

Fesbuk Durjana

"Aku rasa aku nak delete la akaun fesbuk aku ni" tanya aku kepada Syafiqa Zainuddin atau dikenali sebgai Pqa di ruang Yahoo Messenger.

Tapi Pqa tak reply, so aku enjoy berfesbuk lagi...

Petang tadi Pqa reply : "Mira.sory aku bz. jgn delete. tp deactive kn"

Aku dapat jawapan yang bernas lagi tuntas dari kawan sekuliah aku dulu.

Dengan langkah gagah lagi tegar aku duduk atas katil, ngadap notebook kaler merah berlambang Lenovo, berkeyboard kaler putih. Lalu aku mencapai inche tetikus berkaler merah match dengan notebook, aku log in akaun fesbuk Akiddo punya dulu. Dengan satu nafas aku berjaya deactive kan akaun fesbuk tersebut. Bon Voyage disitu.

Tangan masih menggengam Inche Tetikus lagi. Log in pula akaun fesbuk lagi satu (Ya. aku ada dua akaun, korang nak kata aku tamak haloba itu terpulang) kali ini aku jenguk-jenguk dulu apa yang patut sebelum Bon Voyage, dalam 10 nafas juga la, aku membawa Inche Tetikus menuju ke button deactive. Sayonara + Adios di situ.

Kesimpulannya, aku telah deactive kan kedua-dua akaun fesbuk aku dengan pilihan alasan "I leave for temporary, I'll back"- aku saja nak ambil hati Mark Zukbek tu. Orang Melayu kan kaya dengan budaya sopan santun.

Sebab utamanya bukanlah kerana aku pemboikot tegar barangan Yahudi sebab aku bimbang jika dalam diam dan tak sedar aku telah menggunakan barang dari kaum jahanam itu, tapi setelah aku merasa fesbuk ni memang banyak la juga memporak perandakan hidup aku, maka aku rasa, barang yang tidak elok, elok sangat la di buang...tapi bukan semua tak elok...fesbuk ni juga ada bantu aku...tapi buat masa ni fesbuk belum menjadi lagi keperluan seperti handphone atau iPhone. Maka lagi afdhal aku ketepikan je dulu komitmen yang memberatkan minda aku.

Fesbuk memang macam dah jadi komitmen, sebab bila aku deactive tu, aku rasa macam hilang je suku beban kat otak. Sejak bila la fesbuk jadi komitmen kat aku ni?! cet!

Tapi kalau ada keperluan mendesak contohnya macam ni :
"Notis dari HR dah keluar, mesti ada akaun Facebook katanya, kalau tak gaji kena tahan", maka masa itu dengan longlai aku kena active kan akaun fesbuk.

Itu hanya contoh...atau masa itu fesbuk dah jadi keperluan macam iPhone atau telefon tangan atau telefon bimbit, maka aku akan active kan balik.

Mungkin lepas ni JCorp ada cita-cita nak kuasai Facebook?

3 comments:

  1. fesbuk mmg takleh delete la..hny boleh deactivate shj...

    ReplyDelete
  2. bley delete la, sbb kwn akk dh buat. mmg buang terus.

    ReplyDelete