Wednesday, July 20, 2011

D.O

Saya teringat kepada D.O ringkasan nama yang di beri oleh mahasiswa/i UiTM Segamat, Johor kepada pensyarah Akaun kami (oh, saya sebenarnya tidak ingat kalau dulu D.O di bahagian Akaun, tapi sebab dia terrerrrr sangat pasal akaun, jadi mungkin di bahagian Akaun la). Sekarang D.O sudah naik pangkat sebagai Pengarah UiTM Segamat, Johor (kemaskini terakhir bulan lepas).

D.O ialah Dr. Omar, dia pun sebenarnya baru tahu para pelajar dia panggil D.O masa tahun terakhir kami menuntut ilmu dengan dia untuk subjek Financial Statement Analysis.

Setiap kali teringat D.O pasti akan teringat cara mengajar dia yang macam magis. Datang ke kelas tanpa bawa apa-apa atau kadang-kadang dengan sebuah beg atau buku (tapi buku yang di bawa bukan untuk di gunakan untuk mengajar). Cara mengajar dia banyak guna Microsoft Excel je. Taip soalan sikit, klik sana klik sini, dah siap dapat jawapan. Kami pun nganga...(nampak sangat belum explore Microsoft Excel sangat masa tu huhuhu..)

Perkara kedua yang teringat pada D.O ialah analogi dia yang memang tercapai terus dek akal kami yang macam budak-budak lagi walaupun dah tahun akhir. Paling ingat masa kami yang tengah kelam pasal satu sistem untuk proses data-data bagi project paper tahun akhir (dah tak ingat apa nama sistem tu).

Bila D.O dapat tahu macam mana cara kami masukkan data, keluarlah analogi dia bagi menggambarkan betapa apa akan jadi atau hasil dari data-data yang kami masukkan.

Analoginya macam ni; "Ok, kamu nak masak pengat pisang. Kalau nak masak pengat pisang macam mana? Perkara paling basic mestilah kena cari pokok pisang dulu, lepas tu buah pisang tadi di kupas, dibuang kulit, dipotong lepas tu baru masuk dalam pengat, ye dak? Ni kamu semua buat pengat pisang, dah jumpa pokok pisang, dengan daun pisang, kulit pisang, batang pisang tu semua kamu masukkan sekali dalam pengat, jadi tak pengat pisang kamu? Mestilah jadi kan? Tapi apa rasa?"

Itulah analogi dia nak menerangkan bagaimana gambaran kami memasukkan data T.T
Apa jadi pada data kami? Tak tahu la saya...

Disebabkan D.O ni terreerr, a slight mistake pun dia boleh kesan. Sampai masa nak bentangkan project paper pun harap-harap bukan D.O yang jadi panel. Yeah..doktor kan..

No comments:

Post a Comment