Sunday, September 5, 2010

Gossip Girls di Hari Jumaat

Gereja Gay Pertama

Antara rutin harian aku di office (selain bermain-main dengan angka serta bertekak dengan manusia) ialah melepak di ruang chatting gmail dengan Cik Syafiqa dan Cik Lily. Amalan murni 'multitasking' ini yang di amalkan sedari dari bangku sekolah, matrik hinggalah ke universiti sampailah ke dunia kerjaya berjaya kami lakukan dengan istiqamah serta ekselen.

Ok, isu kami pada hari Jumaat tersebut adalah seperti di perenggan atas sekali. Isu ini di bawa oleh Cik Lily secara mengejut mengikut 'rules and regulation' gossip girls. Seperti biasa, aku serta Cik Syafiqa klik pada link yang di berikan oleh Cik Lily.

Kenyataan pertama dari Cik Syafiqa mengenai isu di atas:
"Aku ingat benda benda macam ni ada kat OBESI je"

Persoalan pertama aku setelah membaca berita di atas ialah;
"Orang Kristian tak marah ke?"

Respon Cik Lily:
"Kita la patutnya marah sebab............................" (sebabnya korang fikir sendiri)
lepas tu Cik Lily tanya kembali kepada aku; "ko tak marah ke?"

Jawab aku:
"Marah la juga tapi aku rasa orang Kristian yang patut lagi marah. Analoginya macam ni la; kalau ko dengar ustaz buat masjid untuk orang gay, ko marah tak? mestilah orang Islam yang lagi marah, ye dak?"

Pendapat aku lagi, aku tak rasa agama Kristian ada membenarkan hubungan sonsang sebab mana mana agama pun menyeru ke arah kebaikan, orang yang tak ada agama je biasanya buat macam ni.

Bagi menjawab persoalan kami sama ada orang Kristian marah ke tak dalam isu di atas, Cik Lily mengeluarkan idea yang bernas untuk bertanya sendiri kepada salah seorang 'ex-course mate' kami semasa di UiTM Johor yang beragama Kristian. Nama manja rakan kami itu ialah Sally peminat model antarabangsa Adriana dan kira kuat berpegang pada agama Kristian adalah salah satu ciri yang tepat untuk kami mengajukan soalan.

Tukang ajukan soalan mestilah Cik Lily melalui email.

Ini adalah soalan dari Cik Lily, soalan mesti kena diplomasi ikut 'rules and regulation' gossip girls juga.

Sorry to disturb. But, its quite a big shock for me for read this. Just wanted to ask your opinion on this :

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0903&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

whaddayathink?

Jawapan dari Cik Sally pula:

Hey hey, morning..sorry was having briefing just now..u’re not disturbing

Oh bout dis I’ve heard years ago when they first started coz the priest is gay, he was married to a woman before but then he divorced coz he found his love with other guy and they claim they’re true Christian who support equality no matter what your sexual preference is.

But in my pov, that’s just ridiculous..if they’re true Christian, they should pray and ask God to make them stronger and show the right way and fight the urge for liking the same sex relationship. It’s a joke to me. Everything in this world created for with partners..like male & female..if male with male & vice versa, it means against the Creator’s rule..they’re committing sins. Tho they think they didn’t do wrong and intend to being honest with themselves, they should know it’s still wrong. And they claim they know God and God accept it coz they’re honest and faithful, but it’s only them claiming that, everybody can create new religion these days and still claim that it’s based on true teachings of a particular religion.

However, to me I think this world is gone upside down, everything seems against nature & God coz maybe it’s the sign of the end of the world..so we here who’re still sensible, we should not join the deviant..am not being a judge here, it’s God job..am just doing my thing and I know my God, I follow only Him based on my faith. Am just giving an opinion..don’t u think so?

Jawapan dari Cik Sally sangat menarik, dari segi moral semua agama tetap menyeru kearah kebaikan, apa yang berbeza dari segi ketuhanan, cara bertuhan dan pengalaman bertuhan. Fenomena hubungan sonsang yang makin berleluasa sekarang di sebabkan mereka tidak bertuhan dan tidak mempercayai adanya tuhan. Itu pendapat aku sendiri la. Jadi, kalau ada siapa siapa yang tak puas hati jangan la marah aku ae.

Terbakar kampung nampak asap, terbakar hati siapa yang tahu?
Cewah!

-------------
Aku tak sempat tanya Lily 'pov' tu menda apa?
Amalan murni ini aku memang sangat sapot, aku boleh kata ni kira usrah versi atas angin.
Usrah tak de naqibah, hye hye bye bye ni kire orait tak?

Aku dapat input dari perbincangan di atas. Tengs to Cik Lily ^_^

2 comments:

  1. haa nice post :)..sy baru tahu wujudnya gereja gay tuh..
    haish dunia akhir zaman ini

    ReplyDelete
  2. yup...dunia akhir zaman..sampai kite xtaw mane salah mane btol..

    ReplyDelete