Friday, May 28, 2010

aku bertanya. maka jawab

sedang mandi.

ya. ide aku memang selalu mencurah waktu mandi.
entah kenapa waktu itu otak aku baru ligat berfungsi.
perlu ke aku mengkaji?
tak perlu, bukan itu matlamat aku sekarang.

baiklah.
aku sedang terfikir untuk membuat blog baru,
untuk memberi peluang kepada orang lain terutama keluargaku,
mengenali ahli keluarga dia yang pendiam,
ya. aku yang tidak gemar berbicara.
terlalu kontra dengan kakakku yang kepoh,
begitu juga dengan adik perempuanku yang juga sinonim dengan pentas,
maaf, aku bukan begitu,
aku sangat pemalu dan tertutup.
maka siapa-siapa yang reject aku dulu,
maka aku faham,
sebab kalian terlalu kepoh atau terlalu kontra.

baiklah. aku dah menyeleweng dari tulisan asal.
bersambung kenapa aku tidak gemar berbicara,
dan bukan kerana gigi aku tidak cantik, kamu silap.
cuma mungkin terlalu bersilau.

dan jika aku membuka blog untuk orang ramai,
maka ada kisah antara aku dan ayong akan terdedah sedikit.
sedikit cuma. tak perlu terlalu mem'femes'kan ayong dalam blog aku.
dia nak femes, dia boleh keluarkan novel dia sendiri.

maka aku sedang berkira-kira,
jika karya ku sudah cukup banyak pengalaman & matang,
aku mungkin akan buka blog baru.
mungkin sebagai pedoman untuk orang lain,
agar tak terjebak dengan kisah seperti aku?
atau jangan jadi gila seperti aku.

aku juga berniat untuk menasihati kanak-kanak diluar sana,
tolong jangan suruh ibubapa anda membeli buka cerita fairy tales,
aku bimbang kamu akan jadi terlalu berfantasi.
(tak pasti tatabahasa aku betul atau tidak)
walaupun kamu kanak-kanak,
hadapilah realiti hidup ini tak seindah cerita sang kancil dan buaya.
tapi kalau kamu degil itu terpulang,
sebab aku takkan bagi hadiah seperti itu untuk hari jadi kamu,
dan aku juga tidak akan piat telinga kamu,
seperti Ayong piat telinga aku, tidak.
tetapi, walaupun dengan kanak-kanak, aku juga tetap kejam.
aku bimbang negara ini akan di penuhi dengan orang aneh-aneh saja.
oleh itu, tiada siapa yang kontra dengan aku.
ah susah untuk aku membuat pilihan maka nya.

No comments:

Post a Comment